Tuesday, July 14, 2009

Apa yang aku cari?


Kuharapkan ini bukan terakhir kali aku menulis di sini sebelum aku berangkat ke tanah suci Mekah dan Madinah. Sejak akhir-akhir ini, aku semakin sibuk menguruskan tugasan-tugasan yang seperti tidak akan berhenti. Banyak business pitching baru yang terpaksa kami lakukan yang sebabnya aku juga tidak tahu.

Mungkin juga kerana kita sudah melewati pertengahan tahun dan kebanyakan brand berlumba-lumba mencari agensi periklanan baru untuk tahun depan. Ditambah dengan kerjaan-kerjaan yang tidak berhenti-henti mengalir atau deadline-deadline sedia ada yang harus dikejar menjelang Ramadhan.

Dari satu sisi aku bersyukur kerana masih punya pekerjaan dan brand-brand yang masih aktif walaupun dunia sedang dilanda krisis. Aku benar-benar berharap semoga rezeki yang masih baik ini akan berterusan sampai bila-bila.

Ada ada dengan perjalanan hidupku ini? Menurutku, semuanya seperti yang aku harapkan tetapi untuk berapa lama lagikah aku mampu bertahan seperti sekarang. Usiaku semakin bertambah, tanggungjawabku juga semakin berat. Apakah ini takdir atau memang suratan dari yang maha Esa?

Kalau ini sudah jalanku, aku mohon agar semuanya dipermudahkan dan semoga semakin kurang cabaran dan dugaan yang harus aku hadapi. Sekarang aku ingin bertanya pada diriku: apakah yang aku cari sampai saat ini? Aku juga tidak mampu untuk memberikan jawapan yang jelas kerana aku sendiri tidak tahu apa yang aku cari...

aku hanya inginkan kebahagiaan dunia dan akhirat. Aku tidak ingin melukakan hati siapa-siapa lagi terutama orang yang dekat dalam hidupku. Biarkan orang lain membuat aku tercalar namun aku tidak ingin membalas perbuatan orang itu kecuali sebagai tindakan mempertahankan maruah diri semata-mata.

Apa yang kau cari teman-temanku? Bahagia rasanya jika kau ingin berkongsi pendapat denganku.

Jakarta, 15 July 2009
5:55 pagi yang semakin cerah bercahaya.
Semoga presentasi jam 10 nanti akan lancar dan diterima baik. Amin!

No comments: