Tuesday, July 26, 2011

Red Velvet Cupcakes


Sudah lama aku dengar kegilaan terhadap Red Velvet Cupcakes. Aku mencari beberapa resepi di Internet sebelum Sashie memberikan spreadsheet dengan pelbagai resepi Red Velver mulai dari Paula Dean, Martha Stewart hinggalah ke resepi dari Hotel Waldorf Astoria di New York. Tidak ketahuan siapa yang menciptakan resepi kue mungil dan cantik ini.

Menurut cerita, pada awal tahun 30an ada seorang wanita yang terkesima dengan rasa kue mungil yang pernah beliau nikmati di Hotel Waldorf Astoria telah meminta resepi Red Velvet ini dari seorang chef di sana. Wanita itu diminta untuk membayar sebanyak USD$300 untuk mendapatkan resepi tersebut. Wanita itu bertekad untuk mendapatkan resepi kegemaran beliau tadi dan mulai menulis surat berantai. Kita yang hidup di zaman yang serba moden ini harus  bersyukur  kerana bisa mendapatkan segala macam resepi, tinggal google saja.

Untuk mendapatkan tekstur yang lembut, basah dan ringan atau lebih tepat lagi 'velvety texture' kita harus gunakan takaran sesuai resepi dan wajib menambahkan 'buttermilk' atau 'plain yogurt' jika kita tinggal di negara yang tidak ada 'buttermilk'. 'Buttemilk' juga boleh dibuat dirumah dengan mencampurkan susu dengan lemon juice dan biarkan selama 10 minit.

Inilah resepi Red Velvet versi saya setelah mencoba banyak resepi. Resepi ini adalah kombinasi dari Paula Dean dan Martha Stewart.

The Cake
11/2 cup light brown sugar
11/2 cup vegetable oil
21/2 cup flour
2 eggs
1 cup of buttemilk/plain yogurt
1 teaspoon salt
2 teaspoon baking power
2 tablespoon vinegar
2 tablespoon cocoa powder
Vanilla & red coloring

Cream cheeese
Good quality cream cheese
1 cup of unsalted butter
Powdered/icing sugar
Vanilla

Semoga Red Velvet Cupcakes ini bakal merubah hidup kita semua untuk jadi lebih baik lagi.

 Jakarta, 27 July 2011

No comments: